Córrer o caminar, que és millor?

 

Determinar si córrer és millor exercici que caminar, o si per contra caminar és millor que córrer, depèn de quin aspecte de la nostra salut volem tenir cura i depèn de l’estat físic i de les preferències de cadascú, però cal tenir en compte els següents factors que us enumerem a continuació.

Allò que és millor per a una persona físicament activa, que disposa de poc temps i que gaudeix de descàrregues massives d’endorfines, no serà el més adequat per a una altra persona que ha portat una vida sedentària, que té sobrepès i a qui un professional li ha prescrit la realització d’exercici.

“Un estudi realitzat al llarg de sis anys en el Laboratori Nacional Lawrence Berkeley a Berkeley, Califòrnia, va revelar que córrer ajuda a perdre pes més ràpid que caminar, però que ambdues activitats són saludables per igual perquè no depèn de la intensitat de l’exercici sinó quantes calories es cremen durant aquest. “És a dir, l’estudi es va basar principalment en la distància i no en el temps.

Realitzant una revisió bibliogràfica de diferents estudis realitzats sobre aquest tema, podem relacionar els següents aspectes:

En l’àmbit cardiovascular, tant córrer com caminar són altament beneficiosos. Els beneficis cardiovasculars de córrer i de caminar són similars si la distància recorreguda és la mateixa. S’estima “que una persona necessitaria caminar al voltant de set quilòmetres a ritme accelerat per obtenir la mateixa quantitat d’exercici que corrent cinc quilòmetres. Prendria el doble de temps, al voltant d’una hora i quinze minuts en comptes de 38 minuts”.

Estadísticament s’ha detectat que tant córrer com caminar redueixen el risc de desenvolupar hipertensió, excés de colesterol, diabetis o una malaltia coronària en els sis anys següents a l’inici de l’activitat física. “El benefici més gran s’observa amb el risc de diabetis, que es redueix al voltant d’un 12% amb les dues activitats. Per al colesterol, la hipertensió i la malaltia coronària, és una mica millor caminar (amb una reducció de risc d’entre 7% i 9,3%) de córrer (entre 4,2% i 4,5%). “

Per a un màxim benefici cardiovascular, convé aconseguir entre 120 i 140 pulsacions per minut durant 45 minuts. Per tant, si es prefereix caminar que córrer, convé fer-ho a un ritme prou viu per exercitar el sistema tant cardíac com respiratori.

En l’àmbit de les articulacions, és preferible caminar que córrer i sobretot tenint en compte sobre quin tipus de terreny es corre, “les articulacions dels membres inferiors durant la carrera suporten una càrrega de dues i tres vegades al pes corporal, el que condiciona que les persones que corren tinguin un risc més gran de desenvolupar un procés artròsic al cap dels anys davant de les persones que caminen.”

Pel que fa a l’estat anímic, “es considera que córrer sembla millor que caminar. Tant caminar com córrer afavoreixen el reg sanguini cerebral, ajuden a preservar la memòria, augment el rendiment intel·lectual i redueixen el risc d’ictus i d’Alzheimer. Les activitats intenses i sostingudes com córrer, proporciona una sensació de benestar psicològica, d’eufòria, que no aporta caminar.”

Igualment les persones que estan buscant perdre pes, córrer o caminar els ajudarà amb aquest objectiu. És cert que córrer consumeix més calories que caminar. “Caminar a pas accelerat crema aproximadament el mateix nombre de calories per quilòmetre, encara que porta més temps arribar a la mateixa distància.”

A les persones amb excés de pes i especialment si no estan acostumades a practicar activitat física, es recomana primer caminar; després, a mesura que millora la seva condició física, és convenient iniciar un trot suau i anar augmentant el ritme progressivament.

Córrer comporta, potser, més esforç de caminar, però requereix menys temps. Per la seva banda, caminar és més accessible, encara que demani una mica més de temps. Tot depèn de quines són les nostres possibilitats, temps i gustos.