És bo o contraproduent hidratar-nos durant la nostra activitat física?

 

És aconsellable ingerir líquids durant la nostra activitat física? O per el contrari ens pots perjudicar i disminuir el nostre rendiment de forma considerable?

La resposta és sí, és aconsellable sempre i quan es faci amb moderació i es seleccioni bé la beguda a ingerir. La ciència assegura que per anar bé el volum d’ingesta de líquids durant l’exercici ha de ser similar a la quantitat de suor que perdem, tot i que ens és pràcticament impossible poder mesurar aquesta dada. La única manera de fer-ho seria registrant les diferències de pes abans i després de la nostra activitat física.

Diversos estudis també apunten a que la sensació de set no és un estímul vàlid a la hora de mesurar la nostra pèrdua de líquids. La velocitat amb que es buiden des de l’estómac cap a l’intestí (buidament gàstric) és molt variable entre una persona i una altra. En conseqüència, córrer amb líquids a l’estómac pot afectar-nos de forma diferent. Paradoxalment, un dels factors que accelera la velocitat de buidament gàstric és el volum de líquid consumit. És a dir, que a major volum més ràpid es buidarà l’estómac.

Per tant, una de les millors coses que podem fer és entrenar als nostres músculs intestinals a rebre líquids. Hem de beure en els entrenaments a volums progressivament majors per tolerar la hidratació en les carreres o esdeveniments importants. La ingesta d’una beguda esportiva amb una adequada proporció de carbohidrats (~ 6%) garantirà que els seus components no afectin la velocitat de buidament de l’estómac.

El pes addicional de traslladar líquids per assegurar-nos la hidratació durant les carreres llargues és molest i al principi ens fa córrer més lent. No obstant això, els cinturons que permeten llevar petites ampolles voltant de la cintura, permeten distribuir millor el pes i són bastant còmodes i poden ser una solució ideal (especialment després que estan buides).

Una altra alternativa pot ser entrenar en un circuit d’uns 2 o 3 km on en cada volta estigui un company que ens faciliti la hidratació. Per totes les complicacions logístiques que es poden presentar per hidratar-se adequadament durant els entrenaments, novament és fonamental garantir que comencem l’entrenament ben hidratats.

Consumir al voltant d’1 a 2 gots de beguda esportiva abans de començar l’entrenament pot ser una bona solució intermitja.