Barefoot, córrer descalç

 

Si avaluem la història de l’ésser humà, des de la prehistòria fins a l’actualitat, podem comprovar que la gran major part del temps els peus de l’home han caminat descalços (les primeres proteccions apareixen al voltant de l’any 10000 aC). Si ens centrem amb la història de la vamba esportiva, ens hem de remuntar cap a finals dels anys 60. Veient totes aquestes dades no ens hauria d’estranyar que un corredor pogués optar per córrer descalç, però quins beneficis pot obtenir? Es tracta d’una moda més o realment no és cap excentricitat? A continuació us exposem alguns dels molts avantatges del denominat “barefoot”, o córrer descalç.

Existeixen tres formes d’utilitzar els peus per córrer, totes elles diferenciades pel punt de suport que adopta el peu, hi ha qui utilitza el taló, la planta completa o el que només fa servir la part davantera a l’hora de trepitjar. Segons alguns investigadors, aquesta darrera forma de córrer és la més adient per aconseguir desenvolupar amb més precisió aquest esport, ja que l’anatomia humana està dissenyada perquè el pes del cos sigui suportat pel terç anterior del peu, just a partir d’on neixen els dits, fet pel qual, córrer descalç només recolzant el primer terç del peu seria anatòmicament perfecte. Dit això, la transició de córrer amb vamba a córrer descalç no és gens senzilla. En primer lloc si intentes córrer sobre una superfície dura, de manera gairebé immediata notaràs un fort dolor als teus peus, procedent bàsicament de la part del taló. L’explicació és molt senzilla: el taló no està dissenyat per suportar l’impacte de tot el cos sobre la superfície terrestre.

barefoot2

Hi ha estudis científics que demostrin que córrer descalç pot ser bo i natural? Sí, una recent investigació de la prestigiosa Universitat Harvard ha establert que el cos humà tendeix a utilitzar l’esmentat 1/3 de peu davanter per tal de reduir l’impacte de tot el cos contra el terra. D’altra banda, els que estan acostumats a utilitzar un calçat esportiu amb molt de taló, ja han adoptat uns costums difícils de canviar. És per aquest darrer punt que els que us vulgueu iniciar a córrer descalços o amb una vamba minimalista (alguns de vosaltres haureu vist corredors amb vambes fines que tenen forma de guants per als peus), us recomanem començar pausadament, primer caminant, després a pas més ràpid i finalment corrent amb sessions curtes per anar acostumant el peu.

La tècnica del barefoot running us pot aportar molts beneficis, no només millorant la vostra forma de córrer sinó que els vostres resultats a la llarga milloraran, descobrireu nous músculs desconeguts i millorareu la postura de l’esquena, disminuint-ne progressivament els dolors. Preocupat per la salut del teu cos o per l’opinió dels altres runners en veure’t córrer descalç? Tu decideixes!