L’alimentació bàsica dels esportistes celíacs

 

Es calcula que 1 de cada 100 o 200 persones són celíaques, i d’aquestes el 85% encara no saben que ho són. Els que durant més d’un any mantenen les xifres de trasglutaminasa tissular en nivells normals poden considerar-se persones totalment sanes i per tant poden iniciar o continuar la seva activitat esportiva, batre marques i plantejar-se reptes tant o més importants que qualsevol no celíac. El celíac de tota la vida com el de recent diagnòstic haurà de controlar periòdicament els nivells de trasglutaminasa tissular per a detectar transgressions dietètiques involuntàries, i tenir compte amb la seva alimentació. A continuació us exposem 4 consells bàsics per a esportistes runners:

Consum d’hidrats de carboni: com a alternativa a la pasta recomanem els pèsols, l’arròs, blat de moro, nous, patates, tapioca o la quinoa, i per descomptat les fruites fresques i les verdures. També existeix la possibilitat d’aconseguir pasta sense gluten, però és molt més cara i difícil d’aconseguir que la pasta normal.

Consum de ferro: els celíacs absorbeixen malament el ferro, i un esportista per als seus entrenaments necessita consumir-ne molt. El dèficit de ferro s’ha documentat en el 10-70% dels celíacs recentment diagnosticats i la manca de ferro pot portar a baixar el rendiment, i en casos més greus pot induir a l’anèmia. Si es detecta per falta de ferro, el metge normalment acostuma a recomanar suplements amb aquest element. És necessari incloure en la dieta aliments rics en ferro com les cloïsses, escopinyes, les vísceres, carns magres, llenties i figues seques.

Consum de calci: els celíacs a causa de la mala absorció de nutrients pot ser que els seus nivells de calci en els ossos siguin molt baixos. Es recomana la ingesta d’aliments rics en calci com són els lactis en totes les seves formes, peixos (sobretot el salmó), bròquils, espinacs, suc de taronja o quinoa. A més, per comprovar que no hi ha falta de densitat mineral en els ossos, es recomana el control amb densitometria òssia a les celíaques post menopàusiques a homes celíacs de més de 55 anys.

Controlar exhaustivament el consum de complements energètics: barretes, gels i d’altres complements energètics sovint estan contaminats de gluten, cal mirar adequadament la seva composició i si estem realment convençuts del fet que no ens poden aportar problemes els podem consumir perfectament.