Els problemes d’un descans inadequat després d’un gran esforç

Avui en dia si el temps es pogués comprar segurament molts invertiriem part dels nostres diners en poder obtenir unes quantes hores extres al final del dia. Per desgràcia no disposem d'aquest servei, pel que necessitem aprofitar al màxim el poc temps lliure de que disposem, i molts cops ni el sabem gestionar ni donem valor al descans. L'Institut Nacional d'Estadística (INE) situa el temps mitjà de son a Espanya en les 7,22 hores cada nit en persones de 25 a 64 anys d'edat.

Quants de nosaltres cumplim adequadament aquest descans?


A continuació us exposem algunes de les conseqüències de no descansar adequadament i que també afecten de forma directa al nostre rendiment esportiu.
 

1. El nostre cos no pot rendir al 100%
Quan realitzem entrenaments d'alta intensitat, amb carreres ràpides i explosives, exigim el màxim als nostres músculs i sistemes energètics, de manera que el cansament post entrenament pot perjudicar les nostres futures sessions si no descansem adequadament amb les hores de son que ens pertoquen. Diversos estudis demostren que la reducció de la fatiga provoca de forma directa millors índexs de concentració i estat d'ànim entre els esportistes.
 

2. Augment de l'índex de lesions
Un bon descans ens pot fer més resistents a les lesions. Els banys amb aigua freda ajudaran a la nostra recuperació.
 

3. Problemes cardiovasculars
Els últims estudis en aquesta matèria han conclòs que la manca de son, o la manca de qualitat de son, pot desencadenar en un major risc de patir calcificacions de les artèries coronàries, hipertensió i, per tant, malalties cardiovasculars A mitjà i llarg termini. Els principals símptomes poden ser l'alteració de la temperatura corporal, l'acceleració del ritme cardíac, un increment de l'alliberament de cortisol, la molècula de l'estrès, i substancials pujades de nivells de sucre de la sang.
 

4. Augment de pes
Molts estudis han demostrat que aquells que descansen menys de sis hores al dia podrien tenir nivells alterats d'hormona del son. A causa d'aquesta falta de son, els nivells de l'hormona grelina, associada amb la gana, es veuen incrementats i els de la leptina, encarregada, entre altres coses, de la disminució de la gana i la sensació de sacietat, disminueixen. Per això, quan descansem de manera inadequada, és més difícil evitar segons quins aliments que no ens convenen.
 

5. Risc de mort prematura
Segons un estudi realitzat per científics de la Universitat de Califòrnia, a San Diego, Estats Units, la reducció del descans nocturn pot incrementar en un 12% el risc de patir una mort prematura. A més, assenyalen que el secret d'una llarga vida és dormir almenys 6.5 hores cada nit.